מרפק טניס

מרפק טניס ומרפק גולף

מהו מרפק טניס?

מרפק טניס מתאר כאב בצידו החיצוני של המרפק. לפעמים הוא רק כאב מתון מציק אך יכול להגיע להפרעה תפקודית משמעותית. הכאב אינו אופייני רק לשחקני טניס, יכול לקרות לכל אחד. מחמיר במאמץ, לפעמים כואב יותר בשעות הבוקר או לאחר עבודה ומאמץ.

מהו מרפק גולף?

מרפק גולף מעט בדומה למרפק טניס, מתאר כאב בצידו הפנימי של המרפק, שם בנקודה גרמית הנקראת אפיקונדיל מדיאלי מחוברים השרירים המביאים לכיפוף של שורש כף היד והאצבעות.

מה גורם לכאב?

מרפק טניס הוא סוג של דלקת כרונית במרפק. המבנה האנטומי של האיזור הכאוב מורכב מנקודת חיבור של הגידים המיישרים. גידים אלו מושכים כלפי מעלה את האצבעות ושורש כף היד. המבנה האנטומי במקרה של מרפק גולף הוא נקודת המוצא של הגידים המכופפים.
בשני המקרים מוצאם של כל הגידים הללו מתקבץ לנקודה אחת בשטח יחסית מצומצם על פני העצם, בשפת הרפואה הנקודה נקראת "אפיקונדיל לטרלי" ולכן המחלה היא Lateral Epicondylitis במקרה של מרפק טניס ו"אפיקונדיל מדיאלי" במקרה של מרפק גולף – Medial Epicondylitis. הדלקת מבטאת מתח מתמיד בנקודת החיבור. הכינוי למצב זה הוא "אנתזופטיה" Entesopathy. מדוע יש מתח על הנקודה? הגידים המיישרים נמצאים במתח בגלל קיצור של השרירים. באיור מבנה המרפק מודגם איזור החיבור של השרירים המיישרים.

בצד הפנימי השרירים המכופפים ובצד החיצוני השרירים המיישרים את האצבעות

איך מטפלים במרפק טניס?

לרוב בטיפול שמרני, אך אם הכאב ממשיך מעל שנה ואינו משתפר ניתן לשקול גם טיפול ניתוחי. העיקרון בטיפול השמרני הוא להקל על הנקודה הסובלת ממתח השרירים המתמיד. הטיפול כולל שינוי הרגלים ורכישת התנהגות חדשה עם המרפק, באופן שוטף ויומיומי.
ארגון סביבת העבודה (ארגונומיה) באופן שלא יאתגר את פעילות המרפק
השרירים המקוצרים ניתנים להארכה ע"י ביצוע תרגילי מתיחה שונים (פירוט בהמשך)
חימום ועיסוי השרירים עצמם (לא הנקודה הכואבת)
נוגדי דלקת, נגד כאבים, משחות וג'לים יכול לסייע זמנית.
פיסיותרפיה אקסצנטרית, ולפעמים חיזוק של מכופפים אנטגוניסטים
זריקת פלסמה עשירה בטסיות (PRP Platelet Rich Plasma) לאנתזופטיה

איך מארגנים את סביבת העבודה?

משרד העבודה והרווחה פרסם מסמך הנקרא בטיחות וגיהות בעבודה ופרק "כללי ארגונומיה לעבודה עם מחשב"  מסכם את ההמלצות המוכרות בצירוף תמונות והסברים מפורטים.

המטרה היא לבצע מתיחות לאורך היום. אם קיימת אבחנה נכונה של מרפק טניס יש למתוח את המיישרים ע"י ביצוע כיפוף מאולץ. בתמונות הבאות מודגמת מתיחה טובה, אך ישנם תרגילים רבים שניתן ללמוד אותם מפיסיותרפיסטים.

מתיחות למרפק טניס, הפעולה גורמת למתיחה של מיישרי האצבעות ושורש כף היד, ולהארכה של השרירים הללו. אם מבוצע נכון לאורך זמן יכול להקל משמעותית על כאב המרפק בצידו החיצוני
מתיחות למרפק טניס, הפעולה גורמת למתיחה של מיישרי האצבעות ושורש כף היד, ולהארכה של השרירים הללו. אם מבוצע נכון לאורך זמן יכול להקל משמעותית על כאב המרפק בצידו החיצוני

.